Cara Cepat Melupakan Kenangan Buruk di Masa Lalu

Posted by Admin


ANEH92 - Cara Cepat Melupakan Kenangan Buruk di Masa Lalu. Semua orang pasti memiliki kenangan buruk. Ada kenangan buruk yang baik untuk diterima, ada juga kenangan buruk yang sebaiknya dibuang dan dilupakan.

Sebuah kajian menunjukkan bahwa manusia mempunyai ingatan selektif dan dapat menghapuskan kenangan buruk. Dengan kajian yang dilakukan oleh pasukan penyelidik dari University Lund di Sweden, dengan menggunakan scan EEG untuk mengawasi sebahagian otak yang menjadi aktif apabila seorang sukarelawan mencoba untuk melupakan sesuatu. Manusia sebenarnya boleh mengetahui saat yang terbaik menghapuskan kenangan buruk dengan kekal.

Cara Cepat Melupakan Kenangan Buruk di Masa Lalu

Menurut para pengkaji, menguasai teknik ini dapat berguna untuk orang yang menderita depresi ataupun gangguan stress pascatrauma. Keadaan di mana terdapat kenangan trauma yang akan terus menginap di dalam memori, sehingga mempunyai kesan buruk pada kesihatan mental. Dalam kajian ini, para sukarelawan dilatih melupakan maklumat neutral dalam lingkungan makmal terkawal. Latihan ini untuk melupakan peristiwa trauma yang lebih kompleks.

Cara yang paling berkesan sebenarnya adalah memanfaatkan keadaan dengan menekan kenangan buruk yang terjadi, sehingga kita boleh lupa sedikit demi sedikit. Jika kenangan berjaya ditekan ke arah positif, alhasil anda akan benar-benar mampu melupakan kenangan tersebut.

Lantas apa yang sebaiknya dilakukan jika anda merasa terperangkap dengan kenangan? Berikut tujuh cara yang bisa anda lakukan.

"Kertas dan pena"
Tulis sesuatu yang anda cintai tentang keluarga, sahabat, kekasih, dan diri anda sendiri. Tulis apa yang anda syukuri dengan kehadiran mereka. Tulis setiap perkara baik yang selalu mereka lakukan untuk anda. Selain bisa membantu mengalihkan fikiran, anda juga bisa memberikan tulisan tersebut saat mereka berulang tahun.

"Cari hiburan"
Bingung cari hiburan di mana? Kunjungi saja You Tube. Percayalah viceoweb yang satu ini takkan pernah menjadikan anda gagal tertawa. Semua jenis lelucon dan pelbagai perkara tidak masuk akal bisa anda dapati di sini.

"Masakan"
Makanan lazat akan menjadikan perut kenyang, hati senang. Akan lebih menyenangkan jika anda menjadikan masakan sendiri. Usaha akan terbayar lunas ketika anda menikmati betapa lazatnya makanan yang anda buat. Selain itu jika terdapat orang lain yang ikut menikmati masakan anda.

"Tuntaskan projek"
Masih terdapat projek penting di pejabat yang belum diselesaikan? Segera kerjakan dan tuntaskan. Pekerjaan pejabat memang melelahkan namun dengan cara ini akan menjadi ubat ampuh untuk melepaskan fikiran anda dari kenangan buruk. Selain itu, bisa jadi anda akan mendapatkan penghargaan lebih dari atasan kerana menyelesaikan tugas sebelum tarikh akhir.

"Berkongsi dengan kesayangan"
Umumnya haiwan kesayangan mampu membantu melepaskan rasa tekanan sang pemiliknya. Walaupun tak bisa bicara, tapi haiwan tersebut seakan bisa mendengar dan memahami apa yang dirasakan pemiliknya. Jadi, saat kenangan buruk datang, bermainlah dengan haiwan kesayangan anda.

"Kreatif foto"
Kumpul gambar-gambar lucu dan tidak masuk akal bersama teman-teman anda. Kreasikan menjadi sebuah scrapbook atau rangkai dalam sebuah frame. anda pasti akan senang melihat hasilnya. Pajang di meja kerja dan anda takkan berhenti tersenyum melihatnya.

"Menari dan menyanyi"
Pasang lagu kegemaran, bernyanyi dan menarilah dengan bebas di dalam bilik. Atau ajak teman-teman karaoke bersama. Dijamin selepas itu, hati akan terasa lebih tenang, lega, dan bahagia.

{ 0 comments... or add one}


Posting Komentar